Filosofisch gespreksleider voor kinderen en jongeren

 

In de training filosofisch gespreksleider voor kinderen en jongeren leer je een goed filosofisch gesprek voeren met een groep mensen vanaf 8 jaar. Het is meer dan ‘tips en tricks’. Je leert het ‘ambacht’ van het doorvragen door het zelf te oefenen zodat je met heel diverse groepen in verschillende settings je werk als begeleider goed kan doen. Er is ruimte voor ontwikkeling van varianten, bijvoorbeeld gespreksvoering met een “radicaliserende” doelgroep, met hoogbegaafden, in en buiten de school etc.  Na afloop ontvang je een certificaat.

Waar en wanneer?

 

4 vrijdagen:   21 april + 5 mei + 12 mei + 26 mei 2017 van 9u tot 16u

De opleiding vindt plaats te :

Lokaal Kwadraet (rechtover station Gent St. Pieters)
Koningin Maria Hendrikaplein 64 a
9000 Gent

Kosten :  425€ (8 dagdelen) excl. 21 % BTW.
Early bird : wie voor 10 maart inschrijft, betaalt 350€ excl. 21 % BTW.

Een greep uit het programma :

Klik hier voor meer info

 

  • Wat is filosofie en wat is filosoferen met kinderen?
  • Oefeningen in de kunst van het vragen stellen;
  • Logica en argumentatieleer;
  • Het verschil tussen een filosofisch gesprek en een ander kringgesprek;
  • Verkenning van de literatuur en kritische bespreking;
  • Opstellen van observatiecriteria;
  • Vinden van geschikte filosofische impulsen;
  • Vragend werken met een groep: oefeningen in het opstarten en initieel begeleiden van een filosofisch gesprek met kinderen;
  • Begeleiden van filosofische gesprekken met communicatief ‘disfunctionele’ leerlingen/ jongeren;

Wat zeggen de deelnemers?

filosofisch gesprekleider

Marieke Donders, coach filosoferen met kinderen

Ik heb de opleiding als zeer positief ervaren. De sfeer was heel prettig, je geeft veel ruimte, er zit rust in te programma terwijl we toch heel veel gedaan hebben.

Ik heb veel geleerd, en vond het heel waardevol ook al (of misschien wel juist) had ik al 2 trainingen gevolgd. Het was mooi om zo heel verschillende stijlen en werkwijzen naast elkaar te zien en te zien wat een stijl/werkwijze doet/oproept.

Ook waardevol vond ik het om jouw socratische werkwijze te ervaren. Ook daarin verschilt stijl en ook werkwijze best veel merk ik.

Wat ik van jou leer is in ieder geval de waarde van het losser te komen van structuren, het te doen met wat er is (en daarmee ook meer in het moment te zijn) en met korte vragen te interveniëren.

Je bent snel/direct en scherp op uitspraken van mensen om die te laten beargumenteren en legt ook heel snel tegenstrijdigheden bloot. Daardoor ontstaat ook echt een diepgang en zelfconfrontatie wat ik heel prettig vind.

Waardevol vond ik ook vele oefeningen, o.a. waarin we goede filosofische vragen proberen te genereren. Door ook wat te laten zien van jouw manier van denken/analyseren, hoe je luistert etc. heb ik veel geleerd.

Kijk hier hoe een socratisch gesprek met jongeren werkt
Getuigenis Vivi Maerivoet over opleiding filosofisch gespreksleider voor kinderen
Getuigenis David Renkin, kindermuseum Brussel
Phone: +32 473 71 58 35
Kokerijstraat 90
B 9310 Meldert