Masterclass filosofisch gespreksleider voor kinderen en jongeren

 

Filosoferen met kinderen en jongeren. Het gebeurt steeds vaker in allerlei scholen, instellingen,..En terecht. Onderzoek heeft laten zien dat het oefenen van kritisch denken én de sociale houdingen en vaardigheden (luisteren, vragen stellen,…) in zo’n gesprek, positieve effecten heeft op leerprestaties maar ook op competenties die bij democratisch burgerschap horen. Deelnemers leren zich inleven in anderen, steviger staan in het eigen oordeel, argumenten bevragen, het algemene denken etc.

Op verschillende plaatsen in Vlaanderen en Nederland kan je leren om een goed filosofisch gesprek voeren met een groep mensen vanaf de lagere school leeftijd.  Zie HIER bijvoorbeeld de info over het seminarie hierover dat ik begeleid aan de KULeuven.

Maar begeleiden is meer dan ‘tips en tricks’. Je leert het ‘ambacht’ van het doorvragen door het zelf te oefenen zodat je met heel diverse groepen in verschillende settings je werk als begeleider goed kan doen. Eens je de ‘stiel’ kent, kan je je concentreren op varianten, bijvoorbeeld gespreksvoering met een “radicaliserende” doelgroep, met hoogbegaafden, in en buiten de school etc.

Waar en wanneer?

In het schooljaar 2019 – 2020 bieden we een ‘masterclass’ aan. Ze is bestemd voor ieder die al op een of andere manier een basiscursus/opleiding ‘filosoferen met kinderen/jongeren’ heeft gevolgd en/of ervaring hiermee heeft. De mastercourse gaat door in een zaaltje boven het beroemde Brusselse café de Mort Subite, Warmoesberg 7, Brussel. Dit is op loopafstand van het Centraal Station.

 

We komen elke maand één keer bij elkaar op een dinsdagavond, telkens van 19u30 tot 22u. Nadien is er tijd voor een drankje voor wie wil. De bijeenkomsten voor herfst 2019 – winter 2020 zijn :

  • di 19 november 19 : socratisch gesprek ‘light’ voor kinderen en jongeren – Kristof Van Rossem
  • di 10 december 19 : creativiteit en humor in het gesprek – Inge Duytschaever
  • di 21 januari 20 : gericht vragen stellen – Kristof Van Rossem
  • di 4 februari 20 : socratisch gesprek over moeilijke samenlevingsthema’s – Eef Cornelissen
  • di 24 maart 20 : omgaan met ‘radicalisering’ in de klas – Kristof Van Rossem

 

Wat kost het?

De prijs is 70€ per bijeenkomst. Wie voor alle bijeenkomsten samen intekent, betaalt 300 €. Kom je met z’n tweeën, dan betaal je eveneens maar 60€ per bijeenkomst. Ben je lid van VEFO, dan betaal je op dat eindbedrag nog eens 10€ minder per bijeenkomst! Geef in dat geval aan bij inschrijving dat je VEFO-lid bent. In de prijs is de documentatie en één drankje naar keuze inbegrepen.

KORTING!

Schrijf je in voor 10 november 2019 dan is de prijs slechts 35€ per bijeenkomst en 175€ voor de gehele reeks. Deze kortingsprijs is dezelfde voor VEFO-leden als voor anderen.

Een greep uit het programma :

  • Wat is filosofie en wat is filosoferen met kinderen?
  • Oefeningen in de kunst van het vragen stellen;
  • Logica en argumentatieleer;
  • Het verschil tussen een filosofisch gesprek en een ander kringgesprek;
  • Verkenning van de literatuur en kritische bespreking;
  • Opstellen van observatiecriteria;
  • Vinden van geschikte filosofische impulsen;
  • Vragend werken met een groep: oefeningen in het opstarten en initieel begeleiden van een filosofisch gesprek met kinderen;
  • Begeleiden van filosofische gesprekken met communicatief ‘disfunctionele’ leerlingen/ jongeren;

klik hier voor meer info over deze opleiding

Klik hier voor een interview met Kristof over de verwondering bij kinderen (Okra magazine, december 2018)

Wat zeggen de deelnemers?

filosofisch gesprekleider

Marieke Donders, coach filosoferen met kinderen

Ik heb de opleiding als zeer positief ervaren. De sfeer was heel prettig, je geeft veel ruimte, er zit rust in te programma terwijl we toch heel veel gedaan hebben.

Ik heb veel geleerd, en vond het heel waardevol ook al (of misschien wel juist) had ik al 2 trainingen gevolgd. Het was mooi om zo heel verschillende stijlen en werkwijzen naast elkaar te zien en te zien wat een stijl/werkwijze doet/oproept.

Ook waardevol vond ik het om jouw socratische werkwijze te ervaren. Ook daarin verschilt stijl en ook werkwijze best veel merk ik.

Wat ik van jou leer is in ieder geval de waarde van het losser te komen van structuren, het te doen met wat er is (en daarmee ook meer in het moment te zijn) en met korte vragen te interveniëren.

Je bent snel/direct en scherp op uitspraken van mensen om die te laten beargumenteren en legt ook heel snel tegenstrijdigheden bloot. Daardoor ontstaat ook echt een diepgang en zelfconfrontatie wat ik heel prettig vind.

Waardevol vond ik ook vele oefeningen, o.a. waarin we goede filosofische vragen proberen te genereren. Door ook wat te laten zien van jouw manier van denken/analyseren, hoe je luistert etc. heb ik veel geleerd.

Kijk hier hoe een socratisch gesprek met jongeren werkt
Getuigenis Vivi Maerivoet over opleiding filosofisch gespreksleider voor kinderen
Getuigenis David Renkin, kindermuseum Brussel
Phone: +32 473 71 58 35
Kokerijstraat 90
B 9310 Meldert